Alla inlägg den 13 januari 2010

Av Linda o Maria - 13 januari 2010 19:18

När vi ändå är på gång att berätta konstiga saker tänkte jag berätta om våran resa hit. När jag och Maria har åkt på "Finlands båtar" så händer de alltid konstiga saker. Människor kommer fram och tror vi är underhållningen på båten bla. Även denna gång kom en karl fram och frågade om vi va de. Men vi sa artigt -Nej tyvärr de är vi inte.

Varje gång har nån kommit fram och frågat om vi håller på att flytta.. Och då har vi breättat lite kort -Ja.. jo.. de kan man nog säga.

Men vi har alltid varit nykter när detta har hänt.. helt otroligt!



Denna gång så gick vi till baren som vi alltid gör för att roa oss under resan. Men vi tar de alltid "relativt" lugn för att ha lite kolla på läget när vi åker bara nårga tjejer. När vi sitter vid ett bord på diskot så kommer en ryss och sätter sig så att vi inte kan komma i från bordet. Sen efter ett par minuter kommer hans kompis och sätter sig på andra sidan. Så vi sitter fast längst inne vid väggen. Vi försökte fråga vad dom ville och be dom gå men dom pratade varken svenska, finska eller engelska. Så den absolut super smarta Linda som har läst ett par år tyska drar till en fras på tysk. Jag tror aldrig jag sett en person bli så allvarlig och arg (kan man minst sagt säga att han såg ut) på så kort tid. En mille sekund. Och både jag och Maria stelade till. Så jag säger på svenska till Maria att jag hämtar vakten, annars händer de något. Maria säger att jag ska göra de. Sagt och gjort. Men efter som vi sitter inlåsta av dessa ryssar som får jag ta ett höjdhopparhopp över soffkanten, sen springer jag till baren. Bartender själv kom ut och sa något till dom. Och direkt reste dom sig och gick från vårat bord. Vi vet än i dag inte vad han sa. Men nog va de något bra alltid. Men skit vad vi vart rädd för ryssarna!

Resten av kvällen så såg vi någon av dessa ryssar överallt stå och hade kolla på oss. Dom verkligen stirrade efter oss. Vart än vi gick så va någon av dom där, stod i bakgrunden och kollade på oss.



Resten av resan pratade vi svenska, högt och otrevligt, så fort vi såg en ryss. De va massor av dem. Och efter denna dagen så är jag något av rasist mot även ryssar. Mer än innan i allafall.



Så vad har vi lärt oss av det här då? Jo, prata ALDRIG tyska med en ryss!

Maria berättade för mig också att enligt historien så ska ryssar visst hata tyskar. Ja då vet vi de! Linda.. du är sååå allmännbildad.. HAHAHA



Ni ska inte tro att vi har en lugn dag när inget händer. Det finns inte. Yrpäror som vi är. Men vi tar hand om varandra även om vi har ryssar efter oss.



Av Linda o Maria - 13 januari 2010 18:50

Jaha..då är det dags och uppdatera dagens händelser.

För min del så var det en sömnlös natt..igen..och Linda hon sover som en stock.hoppas hon sover för mig med.:)

Men, hur som helst så har jag varit pigg ändå...och full av glädje. Tror det är att man vet att något kommer hända hur man än vrider på det..så det är bara o va på alerten:)

Idag ville Linda hämta mig på jobbet..kul tänkte jag..men hur sjutton ska hon hitta hit. Jag gör mitt bästa för och ge henne den absolut enklaste vägbeskrivningen som möjligt..och så blev det. Men...det visade sig..hon kan ju inte skilja på höger och vänster...haha.

Nåväl..10 samtal senare så var hon utanför mitt jobb. Jag går ut..ser henne inte..hmm....det blev ett samtal till inom en halvtimme. Frågar henne vart hon är, Utanför säger hon..jamen vad bra..jag med...gick runt hörnet.ingen Linda..men gumman..vart är du?..Linda: "Jag är utanför..står framför ett lite fik". Ok. tänkte jag..litet fik???..det finns inget litet fik här. Efter många om och men så visade det sig att hon står ..ett kvarter bort...helt fel. hahahah


Det var hämtningen av mig på jobbet:)...kanske blir bättre nästa gång:)


Nästa etapp i dagens händelser....Affären. Undrar om man på riktigt kan bli portad i ett varuhus pga att man är där för ofta?..kanske..eller?

Innan vi går hem så stanna vi till för att köpa mat m.m..sånt där nödvändigt ont man måste ha. Gick ju bra..fast vi irra omkring som yra höns i ett varuhus som vi borde kunna utan och innan..men inte vi 2. Vi handla det vi skulle och gick hem. Va hemma och slappa i ca 30 min...då sa jag att vi måste tillbaka..jag måste bara köpa den och den grejen..så blev det. Vi knata tillbaka plocka i vagn det som fattades. Och sen blev det..hur ska vi bära hem allt. ??? Vägra gå i omgångar. Lindas smarta idé sen..vi tar hem kundvagn!!. hahaha..tyckte en annan..aldrig!

Sagt och gjort....vi o våran kundvagn...aldrig har jag sett så många grannar som idag...när vi kommer ur hissen..med vagnen. Typiskt.

Men...bra blev det i lägenheten...så nöjd:) (Kan man åka dit för kidnappning av kundvagn??...även om man bara "låna" den?)


Ps..Kvällen är inte slut än:)..Biljarden kvar..ojojoj

Men...Linda har en uppgift i morgon...ta tillbaka vagnen:)..heheh

Av Linda o Maria - 13 januari 2010 18:21


Jag har inga ord :)

Vi har nyss varit på våran dagliga tripp till affären. I dag köpte vi lite inredningssaker. Jag lägger upp en bild. Maria berättar snart om när jag skulle möta henne på jobbet och om vårat affärbesök. Ni kommer garanterat att skratta!




  

Av Linda o Maria - 13 januari 2010 12:57

Jag pratade nyss med Maria i telefonen. Det är så har jag har fått lite spring i benen så jag tänkte först ta en promenad, sen kom jag på att jag kan ju gå och möta Maria vid hennes jobb när hon slutar.

Så nu ringde hon och har beskrivit vägen dit.. Då är ju grejen att hon har noll lokalsinne, jag har kanske en halv hjärncell till lokalsinne. Och nu ska jag hitta dit om en stund :) Haha.. de här blir intressant. Hon går ju till o med vilse på vägen hem.. och nu har hon gett mig en vägbeskrivning..


Maria: Jag har visst lokalsinne..om jag vart där minst 3 ggr. :) Men min vägbeskrivning var ju bra..alla hade hittat efter den:) men min lätt förvirrade samboninna kan ju ej höger o vänster:)




Ang. inlägget som Maria skrev här innan så tänkte jag att ni skulle få se vad vi står och spionerar på hela dagarna/kvällarna/nätterna, ja när vi är vaken. På bilden här nere är biljardhallen, i källar´n. Väldigt roligt att kolla på de verkar hända mycke saker där inne.




Om ni kollar extra mycket på bilen så ser ni det här, som är på bilden här nedanför. En lastbil som lastar ur fatöl och backar med något i. Alltså dom säljer öl där inne. Nu har vi bevis. Så jag drar en slutsats att jag och Maria kommer nog att trivs där inne vi också.. När vi väl vågar gå dit och hälsa på..



       

Av Linda o Maria - 13 januari 2010 11:55

Vanlig dag på jobbet, fast lugnare än vanligt..men man kan ju inte begära så mycket eftersom det är ju fattig-januari.

Talsvårigheterna har hållt i sig idag också...prata finska m kollegan, sen skulle jag ringa ett samtal till sverige..och mitt i det så börjar jag prata finska med han i telefon, och kollegan fick sig ett skrattanfall:)...nåja, ska man bli brydd, nej.

Få se hur dagen slutar, förhoppningsvis blir man "normal", men det skulle ju fattas att man går vilse runt hörnet på vägen hem...det har ju hänt förr.


Fascinerad dock över att inget egentligen har försvunnit än i lägenheten. iofs, vi har ju bara varit här en vecka...och vi har ej gjort nå speciellt för att det ska ske.


Linda har roat mig med några chat på FB idag iaf...med dom knäppaste frågorna gällande sex...hur tänker hon?? hm..haha...få ta ett allvarligt snack med henne sen.


Lill-lördag är det också..hm..kanske man ska ta och gå kolla in biljarden ikväll. Biljarden är mittemot lägenheten, och vi brukar stå i fönstret och spana på folket, och det har väckt en viss nyfikenhet på vad det är för ställe...för vi ser aldrig en tjej komma eller gå därifrån, killarna som går dit, kommer ut stupfull..det måste vi kolla upp:)


Av Linda o Maria - 13 januari 2010 08:25

Här i Åbo bor vi i ett högt lägenhetshus. De är jätte mysigt, fina lägenheter, hiss, osv... allt är bra. Nästan! Förutom att en granne har en hund!


Den här familjen måste har något stor fel i huvudet!!!!

Dom har förmodligen noll respekt för människor, i allafall för grannar. Dom har en hundjävel, som låter dygnets alla timmar. Den skäller alltid. Hela dagarna. Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan trivas att bo så. Vi hör ju den jäveln in till oss. Men tänk dom som bor där inne, dom måste ju blivit döv. Dom har ett bran som bor där också. Som inte är så speciellt gammal, stackars den ungen. Hur ska den va när den blir stor? Förmodligen en större terrorist än sina föräldrar. Hoppas att den gör värsta revolten mot sina hemska föräldrar, hoppas den blir en sjukt jobbig tonåring! De är dom fanimig värd!


Men just i dag är hunden ganska tyst.. Dom kanske har stängt in den på något bra ställe... kanske i en graderob. Jag hoppas att den blir kvävd i så fall. Men bara för att hundjäveln är tyst så betyder de inte att de är tyst från deras lägenhet. Nej.. nej... Utan nu verkar de som dom inte har något bättre för sig än att renovera! Jippi! Så nu ska jag lyssna på de hela dagarna i stället. Just nu har jag lyssat på två stycken hammare som slår i väggen i otackt. Hemskt underbart ljud!


I morgon ska jag kliva upp klockan 6 igen som dom andra dagarna och DÅ ska jag väsnas!!!!!! Jag ska slå saker i väggen mot deras lägenhet! Hade jag haft en sterio hade jag popat järnet. Men jag får nöja mig med att slå saker i väggen.


Klart slut!

/L




Presentation

Två fartfyllad liv. Två brudar i en blogg. Kan de bli bättre?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards